Thuisonderwijs... wel of niet? Al vóór onze kinderen geboren waren, hadden we het erover. In deze blog deel ik onze afwegingen: waarom we uiteindelijk kozen voor een daltonschool, hoe we het geloof thuis vormgeven én wat mij zo aantrekt in het idee van samen leren met je kinderen. Ook denk ik alvast vooruit, hoe het mogelijk samen kan gaan op een bepaalde manier...
Hierboven zing en speel ik Summertime. Om de een of andere reden dacht ik aan dit lied bij dit onderwerp. Misschien omdat ikzelf als kind graag leerde door te spelen in de zomer. Die vibe krijg ik door dit lied.
Hoe komen we hier?
Ben vertelde laatst dat iemand vroeg of ik ooit nog een blog zou schrijven over onderwijs. Dus bij deze! Al vóór onze kinderen geboren waren, hadden we het over thuisonderwijs. Ben gaf toen meteen aan dat dit in Nederland geen optie voor hem is — er zijn hier genoeg goede scholen, vindt hij. Wel zou hij er meer voor openstaan als we ooit zouden verhuizen naar een ander land. Die kans acht ik zelf niet groot, maar je weet nooit waar God ons leidt.
Zelf ben ik al jaren nieuwsgierig naar thuisonderwijs. Het lijkt me zó mooi om de kinderen zelf dingen bij te brengen en samen te zijn gedurende de week. Natuurlijk zie ik ook de uitdagingen, maar juist ook veel voordelen. Zelf ben ik ook nog volop aan het leren: ik wil nog leren brood bakken, groenten fermenteren, een moestuin bijhouden — wie weet ooit kippen, een koe of een geit verzorgen! Meer zelfvoorzienend leven, weten waar ons eten vandaan komt, en leren hoe dingen groeien en werken in de natuur: dat vind ik waardevolle kennis.
Welke school kiezen we
Uiteindelijk hebben we gekozen voor een daltonschool hier in de buurt. Het Dalton-principe lijkt een beetje op Montessori, maar legt meer nadruk op samenwerken en hulp vragen. In plaats van "Help me het zelf te doen", is het bij Dalton: "Help me het samen te doen, en om hulp te vragen wanneer nodig." Dat past mooi bij hoe wij het leven zien. Als baby leer je vertrouwen door hulp te krijgen wanneer je erom vraagt (d.m.v. huilen). We vinden het belangrijk dat er ook gekeken wordt naar het specifieke kind en dat wordt naar ons gevoel wel gedaan bij de daltonschool.
Geloof en seksuele vorming
De school is officieel katholiek, maar doet daar in de praktijk niks mee. Dat vinden wij geen probleem — het geloof willen we vooral zelf aan onze kinderen doorgeven, thuis. Daarnaast vinden we het ook fijn dat het geen overdreven Christelijke school is, zodat ze ook leren leren in deze maatschappij, in de wereld. Wat betreft seksuele voorlichting: op school krijgen ze de basis van biologie mee, maar verder niets over bijvoorbeeld genderleer, lentekriebels en dokter Corrie. Als de tijd rijp is, willen wij zelf die gesprekken voeren, en we hopen dat de kinderen zich vrij voelen om naar ons toe te komen met vragen. Als er iets speelt in de klas, wat hiermee te maken heeft, wordt dit wel bespreekbaar gemaakt en dit vinden wij juist goed. We kunnen hier thuis dan eventueel nog op doorgaan hoe God hier ook naar kijkt.
Thuisonderwijs
We hebben ons er dus niet veel in verdiept, maar ik volg wel veel moeders op social media die aan homeschooling doen, vooral in Canada en Amerika.
Wat naar voren komt is een aantal voor- en nadelen die wordt genoemd:
Voordelen:
- Je kunt de week zelf indelen. Druk met een pasgeboren baby? Dan alleen de belangrijkste vakken of een korte ‘vakantie’ inlassen.
- Kinderen kunnen (meer) zelf bepalen met wie ze omgaan.
- Er ontstaan vaak vriendschappen tussen verschillende leeftijden.
- Jongere kinderen leren van oudere broers/zussen — en andersom herhalen de ouderen hun kennis.
Nadelen:
- Minder sociale interactie met leeftijdsgenoten buiten het gezin.
- Je ziet niet op dagelijkse basis kinderen uit andere gezinnen.
- De ouders zijn ook de ‘juf’ en ‘meester’ — wat de relatie kan veranderen.
Meer voor- en nadelen zijn online gemakkelijk te vinden. Er zijn blogs in overvloed over dit onderwerp (óók over de nadelen, die vind je bijvoorbeeld hier).
Samen leren
Wat me vooral aanspreekt, is het samen leren. Dingen herontdekken die je zelf vergeten bent, of iets nieuws onder de knie krijgen — samen met je kind. En dat kan natuurlijk ook gewoon naast regulier onderwijs! Bijvoorbeeld met huiswerk of door iets uit het dagelijks leven te gebruiken als leermoment. Denk aan samen bakken (wiskunde en taal!), of een plantje laten groeien om iets over biologie te leren.
Waar hun interesses liggen, bepaalt straks ook waar onze leermomenten liggen. Houtsnijden of vuur maken zijn typische dingen die ik zelf leuk vind én die goed passen bij jongens. Of je nu kiest voor school of thuisonderwijs — het leren gaat gewoon door, samen.
Hieronder vinden jullie mijn zelfgeschreven lied over leren en kinderen dingen leren.
Reactie plaatsen
Reacties